Zagrożenia z nadmiernego używania komputera przez dzieci

Komputer we współczesnym świecie staje się takim samym elementem zabawy dzieci jak lalki, samochodziki czy klocki. Obsługa komputera stała się jedną z podstawowych umiejętności, a korzystanie z niego, szczególnie poprzez Internet, ułatwia komunikację między ludźmi, a także dostarcza wiedzy i rozrywki. Oczywiście nie powinniśmy całkiem zakazać dzieciom korzystania z komputera bo ma to wiele zalet, jednak musimy dopilnować kilku kwestii – czasu, jaki dziecko spędza przy komputerze, co ogląda, w jakie gry gra. Dzieci w wieku 6–12 lat nie powinny spędzać przed monitorem więcej niż jedną godzinę dziennie. Komputer nie może też stać się lekarstwem na nudę – ma być źródłem informacji i sposobem nabywania nowych umiejętności.

wyborcza.pl

wyborcza.pl

Czym grozi nadmierne i niewłaściwe spędzanie czasu przez dzieci przed komputerem? Dziecko popada w uzależnienie, nie szuka kontaktu z prawdziwymi ludźmi i nie umie się z nimi porozumieć. Zaczyna żyć w wirtualnej rzeczywistości utożsamiając ją z realnym światem, ma problemy z odróżnianiem dobra i zła. Największe zagrożenie dla rozwoju psychicznego dzieci występuje wówczas, gdy grają w gry komputerowe, które obfitują w brutalne sceny przemocy.

supernovo.net

supernovo.net

Z powodu nadmiernego korzystania z komputera i z niewłaściwych dla dzieci treści, cierpią wszystkie sfery życia. W sferze fizycznej mogą nastąpić dysfunkcje ruchowe, jak nadwerężenia mięśni nadgarstka, dolegliwości pleców i kręgosłupa czy usztywnienia mięśni na skutek nieprawidłowej pozycji ciała i złego ustawienia monitora, zaburzenia widzenia, bóle i zawroty głowy. W sferze psychicznej przesiadywanie przy komputerze i korzystanie z niewłaściwych treści przyczynia się do wzrostu agresji u dziecka, wywołuje trudności w porozumiewaniu się z innymi oraz powoduje problemy z koncentracją.

education.oregon.gov

education.oregon.gov

Zaburzona zostaje również sfera społeczna życia dziecka, ponieważ nie ma ono ochoty spędzać czasu z rówieśnikami, gdyż świat wirtualny staje się dla nich ciekawszy niż świat realny. Również nadmiar informacji może być szkodliwy i grozić tzw. szokiem informacyjnym co jest szkodliwe dla sfery intelektualnej życia dziecka. Mózg dziecka pod natłokiem informacji traci orientację, które z nich są ważne i istotne oraz prawdziwe, a które można „wyrzucić” z pamięci.