Jak zachować zdrowie i formę w ciąży?

Ciąża to okres szczególny w życiu kobiety i jej partnera, jednak to ona przyjmuje na swe barki cały ciężar noszenia pod sercem maleństwa. Także dosłownie, gdyż rosnące dziecko coraz bardziej obciąża matce biodra czy kręgosłup. Dlatego aby uelastycznić ciało, najlepiej jeszcze przed ciążą dbać o ruch i kondycję fizyczną, a kontynuować te działania w czasie ciąży, oczywiście jeśli lekarz nie stwierdzi żadnych przeciwwskazań medycznych.

Ruszaj się w ciąży!

Dobrą formą ruchu dla kobiet ciężarnych jest pływanie lub gimnastyka w wodzie, ponieważ czujemy się lżejsze, a do tego nasze stawy nie są tak obciążane jak w czasie zwykłej gimnastyki. Nie chodzi tu oczywiście o żaden forsowny trening, a spokojną aktywność, która poprawia krążenie i samopoczucie. A jeśli nie lubimy pływać lub nie mamy możliwości chodzenia na basen, warto wybrać ćwiczenia, które będą wpływały pozytywnie nie tylko na nasze ciało, ale również stan naszego umysłu. Taką propozycją może być np. joga. Joga w ciąży ma pewne ograniczenia, ponieważ nie jesteśmy w stanie wykonać wszystkich ćwiczeń i układów. Jednak w prawidłowej ciąży nie ma przeciwwskazań do tego typu gimnastyki. Joga jest bowiem systemem ćwiczeń, które mają na celu wprowadzenie harmonii między ciałem, umysłem i sercem. Jeśli ćwiczyłyśmy przed ciążą, możemy to robić same w domu, bo znamy zasady. Ćwiczenia należy wykonywać poprawnie, a wówczas dzięki nim łatwiej będzie przetrwać okres ciąży, a także poradzić sobie z bólem w trakcie porodu. Joga rozluźnia ciało, uczy prawidłowego oddychania. Uwalniamy całe napięcie, a do tego uelastyczniamy kręgosłup i rozciągamy miednicę. Poprawia się również nasza odporność na zmęczenie i stres. Zanim jednak zaczniemy ćwiczyć jogę, musimy skonsultować się z lekarzem ginekologiem prowadzącym ciążę czy nie ma przeciwwskazań medycznych do wykonywania tego typu ćwiczeń.

Zdrowie w ciąży – badania i konsultacje lekarskie

Ciąża współcześnie jest dużo bardziej poznana i monitorowana niż dwadzieścia, trzydzieści lat temu. Za sprawą rozwoju technologii, rozwijają się różne dziedziny wiedzy, w tym także medycyna, która mając coraz lepsze i dokładniejsze narzędzia diagnostyczne może reagować wcześniej ratując ludzkie zdrowie i życie. W ciąży wykonywane są szeregi badań z krwi, moczu, a w razie konieczności również posiewy. Obowiązkowe są również badania USG – minimum trzy w ciągu całej ciąży. Idealnie aby było pięć takich badań. Podczas każdego z badań lekarz ocenia inne parametry dziecka i na inne rzeczy zwraca uwagę, dlatego tak ważne jest, aby USG wykonywać w ściśle określonych tygodniach ciąży. Lekarz ma wówczas możliwość kontroli rozwoju płodu i oceny jego narządów wewnętrznych. A gdy dziecko rośnie, ocena niektórych parametrów jest już utrudniona czy wręcz niemożliwa.

zdrowa ciąża badania aktywność fizyczna

iclipart.com

USG polega na wysyłaniu przez specjalną głowicę niesłyszalnych dla ucha ultradźwięków, które odbijają się od ludzkich narządów, z powrotem wracają do głowicy i zostają przetworzone na obraz widoczny na monitorze. Fale dźwiękowe o wysokiej częstotliwości są całkowicie bezpieczne dla dziecka i mamy. Do tego samo badanie jest nieinwazyjne i nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania.