Anemia w ciąży

Anemia czyli inaczej niedokrwistość nie dotyczy wyłącznie kobiet w ciąży, jednak im zdarza się nad wyraz często – szacuje się, że blisko połowa przyszłych mam na nią cierpi. Anemia polega na spadku składników morfologicznych krwi – krwinek czerwonych, hemoglobiny i hematokrytu – poniżej przyjętych norm. Takie zachowanie się wymienionych składników krwi wynika przede wszystkim z niedoboru w organizmie żelaza, które bierze udział w tworzeniu tych komórek krwi, a także szpiku kostnego, które odpowiadają za przenoszenie tlenu z płuc do innych narządów ciała. Zatem anemia w wyniku niedoboru żelaza powoduje niedostateczne dotlenienie organizmu matki, a co za tym idzie – nienarodzonego jeszcze dziecka.
Skłonność do anemii u kobiet w ciąży wynika z dodatkowego zapotrzebowania ich organizmu na żelazo. Dorosły człowiek potrzebuje go średnio ok. 10 do 15 mg dziennie, a kobieta w ciąży – dodatkowo 700 mg. Anemia jest dość ukrytym schorzeniem, ponieważ początkowo trudno zauważyć niedobór żelaza w organizmie. Najczęściej okazuje się, że dotyczy nas ten problem po zrobieniu rutynowych, comiesięcznych badań krwi. Jednak jeśli czujemy się ciągle zmęczone, osłabione, mamy zawroty głowy i problemy z koncentracją, a także bladą cerę, nie zrzucajmy tego na nasz odmienny stan i skontrolujmy morfologię wcześniej, ponieważ mogą to być oznaki anemii.

www.bebe-et-maman.fr

Źródło: www.bebe-et-maman.fr

Aby zapobiegać anemii oraz z niej wyjść należy zwracać szczególną uwagę na to co się je, dodając do diety produkty spożywcze zawierające żelazo. Pokarmy bogate w żelazo to mięso czerwone, drobiowa wątróbka i ryby, ale również zielone warzywa, takie jak brokuły czy szpinak, rośliny strączkowe i kapusta. Dobra jest tu też soja, suszone owoce, ciemne pieczywo i kasze gruboziarniste. Należy przy tym pamiętać, że przyswajanie żelaza w organizmie odbywa się przy udziale witaminy C, dlatego musimy również zadbać o jej wystarczającą ilość w pożywieniu. Najwięcej znajdziemy jej w sokach, cytrusach, ale również np. w papryce czerwonej czy pomidorach. Przeciwnikiem żelaza są natomiast takie rzeczy jak czarna herbata, kawa, napoje typu cola i inne napoje gazowane, które zmniejszają zdolność wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego. Dodatkowo, jeśli problem robi się poważny, lekarz prowadzący ciążę przepisze zapewne tabletki zawierające żelazo.

planetsehat.com

Źródło: www.planetsehat.com